יום שבת, 25 בינואר 2014

ראיון שלי עם Jonas Bjerre-Poulsen ממשרד NORM בדנמרק


אני אוהבת את העיצוב הנורדי, את עיצוב הפנים ואת עיצוב המוצר שלהם.כל כך שמחתי שאחד היוצרים המוכשרים, לדעתי, בתחום הסכים להתראיין ולענות לי על כמה שאלות.



Jonas Bjerre-Poulsen and Kasper Rønn

משרד האדריכלים NORM הוקם ב -2008 על ידי ג'ונס בייר-פולסן וקספר רון-סיטד ( את השיניים שברתי לכתוב את השמות בעברית וברור לי שאני טועה) . שאלתי את ג'ונס כמה שאלות : 

כמעצבת ישראלית אני מושפעת ומתחברת מאוד לעיצוב הנורדי כמו גם לגישה המנימליסטית שלו, עיצוב הנורדי מושפע מהאקלים ומאורח החיים במדינות אלו, האם נראה לך כי עיצוב זה יכול לעבוד במדינות אחרות כמו מדינות הים התיכון וישראל בפרט?
  • אני חושב שאת מאוד צודקת העיצוב הסקנדינבי אכן מושפע מאוד ממזג האויר והעובדה שאנחנו אנשי בית, אנחנו מארחים הרבה יותר מאשר נפגשים במקומות בילוי מה שהופך את הבית שלנו לחלק גדול מהזהות העצמית שלנו.הסגנון הסקנדינבי מושפע מאוד גם מהתרבות  הצנועה וחסרת השפע שלנו. בעוד שמדינות אירופה הסובבות אותנו יש תרבות והיסטוריה של עיצוב ואדריכלות מפוארים במדינות הסקנדינביה עבדו עבודות ועיצבו בעיקר כלים שנועדו לשרת אותנו ולשמש אותנו פונקציונלית, כל זה מלווה אותנו עד היום. מה עוד שהממשלה במדינות סקנדינביה דאגה להפיץ את בשורת העיצוב ותומכת בו כמעט בכל אספקט אפשרי מה שגרם לכך שאנשים במדינות אלו מכבדים עיצוב כדרך חיים.

כסא בעיצוב NORM חלק מסדרה לחדר רחצה

מה בכל זאת מייחד את העיצוב נורדי?
  • אני מאמין שהעיצוב במדינות הסקנדינביות הוא פשוט גרסה שונה מעט מהעיצוב בשאר המדינות הארופאיות וככזה הוא יכול להתאים לכל המדינות והתרבויות, הדבר שמייחד את העיצוב הסקנדינבי הוא שהוא מרוכז בפונקציונליות ,מתחבר לטבע גם בצורתו וגם בחומרים שלו יש בו עדינות ורך בביטוי המינימלי שלו.ניתן למצוא תכונות אלו בעוד עיצובים של תרבויות שונות כמו למשל  בעיצוב היפני המסורתי, בתרבות השייקר בארהב ב"ארטס& קרפטס" האנגלי .
ולשאלתך:נראה לי שזה עובד בכל מקום בעולם ממש כמו האוכל האיטלקי.  J


סדרת האביזרים לחדר הרחצה בלבן NORM

כיצד היית מגדיר את הסגנון העיצובי שלכם? 

  • מינימלזים סקנדנבי הוא לא סגנון מודרני בכלל. מנמליסטיות היתה נורמה בתרבויות רבות בכל העולם מאז תחילת האנושות . שלמות וחסכנות היתה המשימה של רוב האמנים והממציאים בכל הזמנים, התעלמות ממה שלא רלונטי והבלטה של הדברים  החשובים. הרבה פעמים אנשים חושבים על אדריכלות במושגים של תוספות אבל לרוב הפשטות וההחסרה היא גדולתו של מבנה,  החלל או המוצר. בעבדותנו אנו שואפים לטוהר גאומטרי, פשטות טבעית, אוטנטיות צנועה  ותחושה של מנוחה ורגיעה.אנו רוצים להגיע למקסימום מראה עם מינימום ביטוי, לשתף את כל החושים : ראייה, מישוש, חושניות, על מנת ליצור חוויה מיוחדת אבל הרמונית. הסגנון שלנו? הוא על-סגנון, אנו שואפים לנצחיות בעבודות שלנו. 

סדרת חדר הרחצה בשחור NORM

שמתי לב שאתה  גם מצלם, האם אתה מצלם בדרך כלל את הפרויקטים שלך או מעדיף לשכור את שרותיהם של צלמים אחרים? 
  • תמיד צלמתי את הפרויקטים שלנו, אבל גם צלמים אחרים מצלמים פרויקטים שונים שלנו,  מעניין אותי לראות כיצד צלמים סטייליסטים אחרים מצלמים מנקודת מבט שלהם, אני משכונע כי יש סינרגיה  בשתי המיומניות השונות שלי, לעבוד גם  כמעצב גרפי, גם כמעצב מוצר, גם כאדריכל גם כצלם וגם כמעצב פנים בעת ובעונה אחת ללא ספק משפיע על דרכי עבודתי למרות שכל מיומנות שונה אחת מהשנייה עדיין יש קו משותף בינהן. 

גם למטבח -קנקן תה NORM

האם אתה רואה את עצמך כמעצב מהמקרו למיקרו או להפך? האם היותך מעצב פנים וגם מעצב מוצר משפיע  על תזרים העבודה שלך ?
  • אנחנו מתחילים עם הפרטים ולאחר מכן אנחנו מתקדמים מהפנים לחוץ ,כשרק יסדנו את המשרד שלנו כל האדריכילם מדור שלנו עבדו הפוך,כל , חשבו על עיצובים גרנדיוזים משולבים עם יסודות פוסטמודרניזטים שהתנגדו לנורמות וסטנדרטים קלאסים.הכל נראה כל כך מדהים מבחוץ אבל כשנכנסת פנימה לחלל בעצם המהנדסים עשו את כל העבודה וכל הפתרונות היו כל כך סטנדרטיים,הסיבה שהסטודיו שלנו נקרא NORM היא בגלל שאנחנו רוצים לצאת נגד כל זה ולהתמיד בנורמות ובעיצוב הסקנדינבים הקלאסים והמסורתיים, הגוף האנושי הוא נקודת ההתחלה שלנו, רוב האדריכלים חושבים ויזואלית :איך זה הולך להראות במקום איך יהיה להשתמש בזה ואיך זה מרגיש למגע ומה חווית הגוף שלנו בחלל מסויים.

חדר רחצה -לבן NORM

  • על מה אתם עובדים כרגע? 
  • אנחנו עובדים על כמה פרויקטים שונים במקביל : בתים חדשים, מסעדות, אולמות תצוגה, מאגזין וספר. אבל 2 פרויקטים חשובים לנו כרגע:  מותג מדף חדש של ריהוט וגופי תאורה שעצבנו עבור אחד היצרנים הגדולים בעולם  Design Within Reach שמקורו באר"הב.והשני הוא עבודה במקביל לכמה מהמעצבים הגדולים בעולם כיום על מוצרים עבור חברת MENU  
מנורה בעיצוב NORM

מה הוא פרוייקט החלום שלך?
  • אני עדיין חולם על לתכנון ולבנות את ביתי שלי, לתכנן ולעצב את הכיסא המושלם ולעצב מלון בוטיק קטן בו אעצב הכל עד הפרט הכי קטן.

קארף עיצוב NORM

  • אם היית יכול לעבוד עם כל אחד שאתה יכול לעלות על דעתך מי זה היה ?
  • אווו שאלה קשה... הייתי שמח לנסות לעבוד עם קרלוס סקרפה, הארכיטאכט האיטלקי, אבל אני מתאר לעצמי שקצת מאוחר מידי בשביל זה.. הוא תכנן מבנים מדהימים ועבד על פרטים בצורה כל כך מושלמת ,הייתי שמח ללמוד ממנו.

צילומים להפקות הקטלוג החדש של MENU כלים NORM

אם לא היית מעצב ואדריכל מה היית עושה? 
  • מין הסתם הייתי מטייל בעולם כצלם, אני תמיד חולם על זה , אולי יום אחד...

צילומים להפקות הקטלוג החדש של MENU כלים NORM


  • ספר לנו דבר אחד שאף אחד לא יודע עליך.. (למשל: הלקווחות שלי לא יודעים שאני לא יכולה להתחיל את היום שלי בלי 2 ספלי קפה ולכל קפה יש את הספל המיוחד שלו..)
  • יש הרבה סודות ..אבל דבר אחד שאני בטוח שאף אחד חוץ מאשר משפחתי לא ידוע הוא  שמאז ילדותי אני אוסף אבני חן -תמיד הייתי מאוד אוהב יופי 



לקינוח הראיון ולאחר התלבטויות ארוכות החלטתי לשלב פרוייקט מקסים בלבן של משרד NORM, הפרוייקט ייושם בקופנהגן בשכונה בעלת בתים זהים חיצונית שמשקיפה אל אחד משלושת האגמים בעיר. דרישת הלקוחות היתה " ניתוק מוחלט מהחוץ, רצון להגיע בסוף יום לאזור סטרילי שלא משקף לא את החוץ ולא את יום העבודה או כל עיסוק אחר שנעשה מחוץ לבית"  כמו כן היה חשוב ליצור את ההבדל בין הסגרוריות השורה בדנמרק רוב הזמן לבית הבוהק ומלא האור.הרצון היה כי כל מה שבבית יוטמע ברקע ואכן הדבר צלח בידם, לדעתי וזאת על מנת להשאר בידי הלקוחות לבחור בחופשיות את הריהוט וגופי התאורה ללא צורך להיות מושפעים מהחלל. 


























אין צורך להוסיף שהצילומים הם של Jonas Bjerre-Poulsen
והנה פה האתר של השניים משרד NORM 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Blogger Wordpress Gadgets