יום שבת, 8 ביוני 2013

שיחות על עיצוב 2# -עיצוב סקנדינבי (ואף מילה על איקאה)

לאורך כל ההיסטוריה אומנות תמיד היתה מושפעת מהנוף הפוליטי והחברתי בסביבתה. כשבודקים את הנושא רואים שגם כשהבטים חברתיים מסוימים כבר לא רלונטים לתקופות חדשות, הרי שהאומנות והעיצוב של אותן תקופות נשארים איתנו. מעצבים שואבים באופן תמידי השראות מההיסטוריה, מעצבים החוקרים ומכירים את ההסטוריה הם מעצבים טובים יותר ומודעים יותר גם להווה.

כשאתם קוראים את סדרת הפוסטים הזאת, הזכרו במגמות העיצוביות של היום ונסו לחשוב ולהבין מהיכן הן שאובות. 
אחת הסיבות לכתיבת סדרת הפוסטים הזאת היא הסקרנות האישית שלי לידע והרצון לחקירת הנושא ואם אצליח לעניין גם אתכם, משתמשי העיצוב, זה ישמח אותי. 





http://www.fromscandinaviawithlove.com/


פוסט זה מתמקד בעיצוב הסקנדינבי לאורך היסטוריה, ולמרות שמדינות אלו  שונות אחת מהשנייה  עדיין ישנו קו משותף בתרבות, הגאוגרפיה והיסטוריה. 
ההבט ההסטורי

המודרניזם : תנועה שהחלה בסוף המאה ה-19 וסיימה את זרם הראליזם ששלט בעולם האומנות עד אז והיה תוצר מובהק של המצאת ופיתוח המצלמה. רצונו של האמן ליצור אומנות שקרובה כמה שיותר למציאות ,הראליזם היה ישיר, מאופק, שמרן והאומנות היתה מדויקת ותואמת את המציאות .
המודרניזם ברח מהקשיחות הראליסטית ותנועות רבות צמחו ממנו דוגמא אחת היא תנועות הארטס אנד קרפט בהנהגתו של וילאים מוריס, ארט אנד קרפט כשמה כן היא חזרה לאומנות הידנית, אל הרומנטיקה, אל מלאכת הכפיים הן ביצור הן בשימוש בחומרים והן בעיצובים עצמם. התנועה תזכה לפוסט משלה שכן היא היתה אחת מאבני הדרך ששינו את פני העיצוב לחלוטין והשפעתה ניכרת עד היום.
תנועה אחרת שגם התפתחה מהמודרניזים היתה תנועת הארט נובו  שתחילתה בתחילת שנות ה 20 וגם היא היתה בריחה מהראליזים הקשוח, רוב ההשראה וההשפעה של זרם זה  זאת היה מהטבע וצורותיו, בעיקר עולם הצומח. 


ארט נובו בעיצוב פנים -אלמנטים מהצומח בכל מקום 

באותן שנים (1914), בדנמרק, יצא לאור מאגזין עיצוב בשם skønvirke  (פירוש השם: נובו חדש) שהיה מזוהה עם תנועת הארט נובו.


 עצרו רגע וחשבו על השנים : העיתונות הכתובה היתה המדיה היחידה באותם שנים תארו לעצמכם את כוחו של מאגזין כשווה ערך לאינטרנט, לרשת, לאתרים, לבלוגים, יוטיוב, פינטרסט, פייסבוק של היום ורק אז תוכלו להבין את כוחו של העיתון בהטמעת תרבות חדשה. 

עיצוב פנים נורבגי 1903 מתוך המאגזין -שימו לב לערבוב הארטנובו עם הארטסאנד קרפטס בתוכו 


 המאגזין הושפע מאוד מאומנות ומלאכת היד הדנית הישנה והתנועה הרומנטית.  
הקוים העדינים, ההשפעה מהטבע והצבעים העדינים התאימו לאסטטיקה הדנית שאימצה אותם בחום.  שימוש בחומרים כמו לבנים חשופות, גרניט ועץ, שיטות הבנייה המסורתיות הדניות ובעיקר העיטורים בהשראת הצומח, פרחי בר, חרקים וצומחים ימיים. מעבר לכך היה פה מרד נגד התיעוש וחותם אישי של החומר,בל נשכח את מלחמת העולם הראשונה שזעזעה את  העולם  וגרמה לשינויים רבים כמובן גם בתחום האומנות והעיצוב. 

הלוגו של בירה קרלסברג הדנית שעוצב מחדש ב 1904,מכיל בתוכו מאפינים קלאסיים של הארט נובו קווי המטהר של הלוגו, הפונט המסולסל מעט ובעיקר השימוש בעלים בעלי אונות. 




 ( חייבת להוסיף פה קישור מעניין: בזמן התחקיר שערכתי על הלוגו של קרלסברג החל מ 1868 מצאתי תגלית מפתיעה: עד מלחמת העולם השנייה היה הלוגו מעוצב עם  צלב שווה הזרועות  ההינדי בעל הנקודות שנקרא גם אוסווסטיקה שפרושו "דבר מה טוב"  והוחלף בשנות ה 40 -אם תכנסו לקישור תבינו מדוע 




סקנדינביה השנים המוקדמות: 

כשאנו אומרים סקנדיניביה אנו מתיחסים לדנמרק שוודיה נורבגיה (ראו מפה למעלה)  העיצוב המגיע משם מתואר תמיד כמנימליסטי, בעל קווים נקיים, ישרים ופשוטים, מאוד פונקציונלי, מאוד יעיל, ללא אלמנטים מכבידים ומיותרים,רק מה שהחפץ מצריך, מאוד מתאים לצורך ההשרדותי במדינות צפון ארופה הקרות ולאורח החיים שם.
( סתם חומר למחשבה : חשבו מה העיצוב בארצות המזרח התיכון מצריך??? ) 

האכויות הדקורטיביות העדינות של תחילת המאה ה 20 והקוים הפשוטים שנבעו מההשפעה של אחרי מלחמת העולם הראשונה היוו את בסיס העיצוב הסקנדינוי של המאה ה 20  המוטו היה "דברים יפים ההופכים את חייך לטובים יותר". עיצוב סקנדינבי מכונה לעיתים קרובות עיצוב דמוקרטי עקב כוונתו ומטרתו להגיע להמונים על ידי עיצוב זמין וחיוני. ( נכון שהבטחתי אף מילה על איקאה -אז לא כותבת כלום על איקאה, אבל חשבו אתם ותבינו את מהות החברה) 
אידיאולגיה זאת מקורה מהמוסדות המדיניים במדינות הסקנדינויות שהאמינו כי מוצרים מעוצבים צריכים להיות נגישים לכולם והדבר לא צריך לבוא על חשבון יופיים או פשטות שימושם. 
אידיאולגיה זאת  היא בעצם הבסיס לעיצוב הסקנדוינבי שנשאר עד לימנו אנו: האיזון החשוב בין יופי לשימושיות. 







המונח עיצוב סקנדינבי הוטבע באחת מתערוכות העיצוב שהתקיימה בארה"ב ובקנדה בין השנים 54-57 ונשאה את השם הזה. תערוכות עיצוב שכאלו שיחקו תפקיד גדול בהפצת מהותו של העיצוב הסקנדינווי ובהשפעתו על המודרניזם בצפון אמריקה ובארופה . (שוב, חשבו על מיעוט התקשורת הגלובלית שהיתה בשנים אלו ותוכלו להבין את חשיבות התערוכות הבינלאומיות להפצה והחלפה של סגנונות עיצוביים)

תערוכות אלו קידמו את אורך החיים הסקנדינבי והציגו מגוון עבודות של מעצבים סקנדינוים, קבעו וקדמו את עקרונונת העיצוב הסקנדונוי:  "יפה, פשוט ונקי, עיצוב המושפע מהטבע והאקלים הצפוני, נגיש וזמין לכולם עם דגש על ההנאה שבביתיתות.

למרות שהתנועות והסגנונות בתחילת המאה ה20 ברחבי העולם לא נשאו את אותה בשורה עיצובית, כולם תרמו ליצירת צורות ופונקציות חדשות שלא היו קיימות עד כה בעולם העיצוב. 
השפעתו של המודרניזם היתה רחבה והגיעה רחוק, כמובן שהתפתחה באופן שונה בכל מדינה. ההשפעה הגיעה גם לארצות סקנדינביה והפכה אט אט לאידואלוגיה ולתורה עיצובית של סקנדינביה.




מנימליזים סקנדינוי

מינימליזים סקנדוינוי 



מעצבים סקנדינבים הושפעו מכל מה שהיה סביבם: המסורות רבות השנים, הצע החומרים בארצם,מיקומם הגאוגרפי המבודד מעט, כל אלו יחד עם השקפות העולם הסוציליות במדינותהם:  הכל צריך להיות מיוצר ונגיש לכולם וכולם זכאים להנות מדברים יפים. 

 "החברה השבדית לעיצוב תעשייתי" הוקמה ב 1845 להעלת המודעות והסטנדרטים של מקצועות הקשורים לאמנות ואומנות, העובדה כי התיעוש הגיע לסקנדינביה מאוחר יותר מאשר לשאר ארצות העולם המערבי עזרה לשימור האמנות המקומית גם בתחילת המאה ה 20.  
המהפכה התעשיית לא השפיעה על ארצות סקנדינבייה בין שתי מלחמות העולם כפי שעשתה בשאר העולם (בעיקר בארה"ב)מין הסתם בגלל ריחוקה הגאוגרפי. לאחר מלחמת העולם השנייה יותר ויותר מוסדות לשימור האמנות המקומית הוקמו והקו האומנתי היה שזור כל העת גם ביצור ההמוני ויצר את מה שנקרא "אמנות תעשייתית", החוט המקשר בין זרמי העיצוב הסקנדינבי הוא הפונקציונליות. במשך מאות בשנים כל מה שנדרש ממוצר סקנדינבי היה לתפקד... הפוקס היה בצורך בתפקוד ולא ביופי ובעיצוב .עם הגעת המהפכה התעשיתית למדינות אלו ההשרדות הפכה לקלה יותר וניתן היה לשלב גם את הצורך הרגשי של האדם במוצר לצד הצורך הקיומי.



מתוך תערוכת העיצוב בסקנדינביה 1954-עיצוב פשוט שימושי ויפה


החורפים הארוכים ושעות האור המעטות במדינות אלו היו הסיבה העיקרית  לעצוב הבהיר והקליל המתאים לסביבה ולאזור, הניסיון להפוך את הסביבה הביתית לנוחה ככל האפשר עם חומרים מקומיים נבעו,שוב מהשהייה הרבה בבית עקב האקלים הקשה והריחוק משווקי חומרים אחרים.
טרנד עיצובי זה אומץ על ידי שכנים במדינות קרובות והתפשט בכל העולם, העיצוב העל זמני הזה קיים עד היום ומאשר את נצחיותו.



קוטג' באחד מהאיים הסקנדינבים




בית בהמפטונס ארה"ב בהשפעת העיצוב הסקנדינבי 


מעט מהמעצבים שהיתוו את דרכו של העיצוב הסקנדינבי:



עיצוביו העל זמניים של Arne Jacobsen   הן בריהוט והן באדריכלות ידועים בעולם כולו, הרהיטים שלו מהווים השראה גם לעיצובים בני זמננו, הפשטות ופונקציונליות של רהיטיו הביאו אותם לתפוצה עולמית .


http://en.wikipedia.org/wiki/File:Arne_Jacobsen_-_Drop,_Egg_and_Swan.jpg



גופי התאורה המיוחדים של Poul Henningsen מתוכננים היטב על מנת למצוא פתרון לפיזור האור ככל האפשר ועדיין להמנע מהאור החושף:  דוגמא טובה לעיצוב סקנדינבי, היופי של הקוים הנקיים לא מונעים מהמנורה לתפקד ביעילות בדיוק כפי שתוכננה להיות. 


http://www.bonluxat.com/a/Poul_Henningsen_PH_Artichoke_Lamp.html



עיצוב סקנדינבי הוא לא רק עץ מכופף,גוונים שונים של לבן וטבעי או עיצוב המושפע רק מצורות ותבניות טבעיות . צבעוניות היא חלק גדול מהעיצוב הסקנדינבי. מעצב הפנים והצייר השודי מהמאה ה 19 קרל לרסון מפורסם בצבעוניות של עיצוביו וציוריו. ציורי הפלוקלור שלו מפורסמים מאוד בארצות סקנדיניביה ומי שרוצה לצפות בקטע וידאו של עיצובי הפנים שלו מוזמן להקליק פה. 
האתר הרשמי של קרל לרסון 



אחד מהמעצבים המפורסמים והמוכרים בסקנדינביה הוא ורנר פנטון (אתם חייבים להכנס לאתר שלו עם הרמקולים דלוקים) הדני הידוע בזכות עבודותיו הנועזות והאבסטרקטיות בשנות ה 60, עם פוקוס על חומרים חדשים. יצירותיו היו שונות מהעיצוב המקומי בשנים אלו וניתן להשוות אותו יותר לאומנות הפופ שרווחה בשנים אלו בארצות אחרות. חלק גדול מרהיטיו נמצאים עדיין ביצור המוני גם היום.


כסא פנטון


Not just bright ... but beautifully incorporates the Bertoia Chair from Knoll International

The Spiegel Canteen in Hamburg by Verner Panton
מה דעתכם על הצבעוניות הזאת כעיצוב סקנדינבי? מפתיע מה. 



עיצובהם של ורנר פנטון בנוסף למעצבים הפינים  Eero Aarnio ו Eero Saarinen  זכו להיות מונצחים בכמה סרטי מדע בדיוני ופנטזיה. 


בניין TWA בנמל התעופה JFK בתכנונו של Eero Saarinen


כסא בעיצובו של Eero Aarnio 



עיצוב סנדינבי היום 
העיצוב הסקנדינבי התפתח עם הזמן ויצר  עקרונות, חוקים ותהליכים לפתרון בעיות עיצוביות,בעיר בזכות המוסדות הרבים שהוקמו על מנת לבסס ולהגן על תעשיית העיצוב היחודית שנועדה בין היתר גם להגן על התעשייה במדינות אלו.  
מועצת העיצוב הנורבגית מעודדת את העיצוב ככלי לחדשנות מדינות סקנדיניביה הן בסיס לכמה מתערוכות וכנסי העיצוב המענינים ביותר באומנות ועיצוב היום.


שבוע העיצוב בשטוקהולם 


Design in Scandinavia exhibition catalogue  1954

Trade Shows in Sweden 2013-2014





קצת קישורים לעיצוב סקנדינבי היום:

http://www.scandinavia-design.fr/

http://www.designhousestockholm.com/collection/

http://www.designhousestockholm.com/

עיצוב פנים עם פריטי עיצוב סקנדינבים 


ואיך אפשר בלי בלוגים???

http://emmas.blogg.se/

http://myscandinavianhome.blogspot.co.il/

http://lovenordic.blogspot.co.il/

http://www.fromscandinaviawithlove.com/




טוב -ממש לא יכולה לסיום להזכיר את סדרת הטלויזיה היחידה שעדיין מחזיקה אותי כמנוייה לכבלים.
מעולה מעולה מעולה מומלצת מומלצת 




2 תגובות:

  1. פינלנד לא כלולה בקטגוריה...???

    השבמחק
  2. כמובן שפינלנד ואיסלנד גם הן נמצאות תחת הכותרת של המדינות הסקנדינביות -אך בשורת העיצוב הסנדינבי פרצה בתחילה מהמדינות שהזכרתי ולא שבמדינות האחרות אין עיצוב -אך הוא מושפע ברובו מהמדינות המוזכרות בפוסט .

    השבמחק

Blogger Wordpress Gadgets